Upp till bevis: Barnvisor

Sånger för barn. Trassliga gamla visor som spelas år ut och år in ihop om att den nya generationen för dem vidare. Det är ju traditioner! Ja, nu är det verkligen dags att damma av skatterna och söka upp texten till favoriterna som tydligen ALLA kan! Förutom jag då alltså. Snacka om att känna sig som om man bott under en sten på babyrytmiken..  

Jag kan faktiskt några.  "Prästens lilla kråka" är som inpräntad för det var den enda ringdansen då flickorna fick bjuda upp killarna i skolan. Så klart var jag på hugget (redan då) och valde alltid en charmig blond kille till min danskavaljer.. tihihih. 

"Mors lilla olle i skogen gick".. och det var det. Den gillade jag aldrig och ingen sjöng den för mig heller som liten så det är väl inte konstigt att jag bara kan första raden? Inte vet jag om jag finner den direkt roligt heller. En kille som inte ser skillnad på hund o björn? 

"Ekorr'n satt i granen,  skulle skala kottar, ------, då fick han så bråttom, -------,......... o den långa ludna svaaaansen." Det är nästan som att sjunga sin favorit snapsvisa när man sjunger "Ekkor'n satt i granen" . Man kommer ihåg att den är super rolig, man tappar bort sig lite emellan och sjunger för fult sista raden för då vet man att snart kommer höjdpunkten. Man får ta sig en sup. Man har sjungit den tusen gånger, men kan inte riktigt hela visan för minnesluckorna spelar spratt med en. Ja vissa likheter finns ju. 

Tror nog jag får slita fram en sida på internet med barnvisor så att min förråd blir snäppet bredare än Blinka lilla stjärna, Bää bää vita lamm och Dansa min docka. Min dotter ser ju också uttråkad ut när det sjungs samma saker dagarna i ända. "Ansträng dig nu lite mamma, liksom! Jag kan de där nu!".  

Det andra alternativet är att jag gör som mamma. Lär ungen snapsvisor och lyssnar till J. Sillanpää och Vikingarna. Bara hon nu inte sen hittar någon träskonisse från Kimito och flyttar till skogarna i Tenala, Raseborg. Då är nog domedagen kommen. Jag har själv nästan halkat in på den vägen, tills jag kom till mitt förnuft, packade mina väskor och flydde till Danmark. Kanske jag ändå håller mig till barnvisor och sjunger snapsvisor sådär vid sidan om..? För att vara på säkra sidan. 

MhFh 




Kommentarer

  1. Hej bra, samma här, dock har jag ökat repertoaren genom att sjunga samma även på finska. Så två verser gratis då man ändå bara just o just kan första... :D men testa just "prästens lilla kråka" o det var en hitt :) konstigt nog kom jag oxå ihåg den på första försöket...

    -syrran-

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras