4 months to go

Över hälften av min tid här hemma med dottern har gått och det är dags att börja höra sig för dagisplatser. För tillfället känns det väldigt avlägset att återvända till arbete, men i och med att dagisplatser skall anhållas fyra månader innan måste jag utreda när, var  och hur det är smidigast att börja jobba igen. 

Jag är inte rädd för att återvända. Nästan dagligen går jag igenom arbetsrutiner, funderar på metoder och jag har hållit regelbundet kontakt till koncernen. Det som kommer vara svårast är att lämna dottern, det fria livet och återgå till rutiner.

Att vara mamma är som att vara företagare. Det är få saker jag känner mig så säker på som att vara mamma. Den enda du kan lita på lika mycket som dig själv är din andra hälft, om det finns en sådan i bilden. Vi tar alla beslut och står för det vi bestämmer. Den fria vardagen är nog mest att älska. Sover vi dåligt en natt skippar vi något annat och skjuter upp bykningen t.ex. till en annan dag. Det är inte så farligt för det finns massor med rena kläder i skåpet eller på torkstället. Det enda man måste ha som mamma är tålamod, självdisciplin och anpassningsförmåga. Främst av allt måste du lita på sig själv och din partner och se till att du inte slappar på soffan alla dagar. Då och då är det rekommenderbart. Däremot är det allt annat än fritt att jobba för en annan. Blir något ogjort lider något annat och det blir ännu värre att lyckas få allting gjort. Stresståligheten måste vara enorm för det händer och sker KONSTANT. Dessutom förväntar sig din arbetsgivare att du löser allt på minuten och NU! Tid för att utföra uppgifterna har du exakt 8 timmar minus lunch och kaffepauser.  

Om man jämför en skrikande baby och en skrikande kund väljer jag mycket hellre en skrikande baby. Du känner till nästan alla orsaker varför babyn skriker och blir du trött kan du försöka sova nästa dag. Det kan pågå länge, men riskerna är få och om tålamodet räcker till löser man problemet relativt lätt. Oftast lugnar lösningen ner babyn. Några säkra kort är att byta blöja, mata ungen eller försöka natta barnet. Däremot är en skrikande kund en mycket omfattande situation att tampas med. För det första skall du lugna ner kunden för att ta reda på vad problemet är. Därefter ska du försöka vinkla situationen så att du tar fullt ansvar trots att det kanske är den fullvuxna kunden som klantat till det rejält. Slutligen ska du försöka påverka kunden så att han eller hon kan lämna affären med ett gott humör och personen känner att vi gottgjort situationen, som kanske inte alls är vårt fel. Allt detta under risken att allt du säger och gör kan slängas tillbaka i ansiktet på dig som ren skit i löpsedlarna. Sedan när du hoppeligen löst situationen ska du återgå till alla 100 nya uppgifter arbetsgivaren hittat på åt dig och 200 gamla som du samlat på dig. Övertid betalas inte i pengar. Endast i eget lugn att man kan gå hem efter att 30% är gjort av allt du borde ha fått undan under arbetsdagen. 

Alla är inte gjorda för att vara företagare och då ska man inte gå in i leken heller, men om du känner dig osäker som mamma betyder det verkligen inte att du är en dålig mamma. Däremot ser jag det som en obeskrivlig kärlek att man vill sitt barn väl och en viss osäkerhet är kanske helt på sin rätta. För att göra beslut tar man reda på och därefter bildar man sig en uppfattning om vad man själv vill göra åt situationen. Vad som känns bäst för en själv.  

Något slag år 2008 bestämde jag mig för att vara världens positivaste person. Jag lyckades helt ok (fast  den mesta positiviteten lyst med sin frånvaro det senaste månaderna. Jag skyller på all tid att meditera och fundera) och nu har jag valt ett nytt mål. Världens bästa mamma! Jag tror inte att jag kommer uppnå mitt mål genom att göra som alla andra, utan genom att lita på mig själv och på basis av egna tankar och råd göra beslut som passar bäst i vår familj. Min dotter kommer inte älska mig för att jag gör henne en robot i samhället som inte gör något fel, utan jag tror att hon kommer älska mig för att jag älskar henne på det sätt som passar mig bäst. Genom att inte följa vissa mönster utan göra det jag och vi gillar mest. Genom att vara mig själv helt enkelt.

MhFh 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras