Jobbar du eller "jobbar" du?

Alla jobb jag har haft har gått ut på att jobba. När jag jobbade som sekreterare slet jag och räknade bort alla minuter jag spenderade för att pyssla eget. Surfade jag runt 15 minuter på sociala medier jobbade jag över en kvart. Jag irriterade mig på medarbetarna runtom mig, som planerade middagar, skrev ut på skrivaren en massa privata dokument, läste och skrev e-post, bloggade, läste bloggar, lunchade länge, beställde biljetter och frisörtider. De höll fem minuter längre kaffepauser för "de hade jobbat så effektivt". De talade skit om kunderna och gick hem lite tidigare. De hade ju jobbat så duktigt. Inte så konstigt att jag fick mera gjort under 2 månader med en 50% tjänst än vad den tidigare sekreteraren gjorde med en 90% tjänst på 2 ÅR. 

Mina kolleger har sagt att jag har arbetsmoral för två och ibland känner jag mig för ambitiös, men jag är inställd på att visa mina arbetsgivaren att jag jobbar. Jag har alltid funderat hur folk hinner göra allting både arbetsrelaterade saker och på personliga fronten, men det är ju inte så konstigt när man, enligt mig, pysslar med allt annat än jobbar under arbetstid. När jag återgår till arbetslivet kommer det bli intressant att se om min arbetsmoral är lika hög. Är det värt det att jag sliter ut mig själv för samma lön? 

Låt mig ge ett exempel.
Jag och min kollega jobbar effektivt 6 h och 20 min (8 h dag - 30 min lunch - 12 min x2 kaffepaus). Sedan tar hon en 15 min "extra paus" och går t.ex. runt och funderar på vad hon ska inhandla. Om detta sker varje dag jobbar jag nästan en och en halv timme mera än henne per VECKA. D.v.s. upp till 7-8 h per MÅNAD. Det är en arbetsdag. Så är det jag som jobbar "gratis" eller är det hon som stjäl tid från vår arbetsgivare? Dessutom är det ju en idé att kolla upp att kollegan inte lyfter övertid för det hon ligger efter i arbetet...

Var går gränsen mellan att slappa eller belöna sig själv och hur mycket tid är det ok att lägga på personliga grejer under den egentliga arbetstiden? 

Så om man jobbar effektivt 100% NÄSTAN hela arbetsdagen är man aldrig lika effektiv som den som jobbar 100% HELA dagen. Var går din gräns och är den i balans med dina kollegers? Eller kanske du är den som rider på "jag har så mycket ansvar"-skräpet..? Vi har alla ansvar. Ett ansvar att göra det jobb som har getts oss. Vi har bara olika sätt att tolka effektivitet. 

MhFh 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse