Jakobsleden

För några år sedan blev jag tipsad om en bok. Agneta Sjödins "En kvinnas resa". Jag var såld. Om kvällarna tände jag några ljus. Smuttade på en kopp te. Njöt av höstmörkret. Satt upp i soffan under en filt  och var försjunken i boken. Jag slukade den med toppfart och jag fick ett nytt mål. Att någon dag gå samma resa som Agneta. Bekanta mig med Jakobsleden. Pilgrimsresan. 



Det har gjorts otaliga dokumentärer om färden. Det har skrivits böcker i mängder. Radioprogram om tips inför resan. Alla berättar om den tunga och långa resan. Tejpade fötter med blåsor. Det minimala utrymmet som reserverats för varje vandrare på övernattningsställena. Det finns massor med negativa i-lands problem när man åker ner till Spanien och väljer att tassa resan, som kan dröja flera veckor. Trots det fascineras jag av utmaningen. Om ni vill läsa en levande historia rekommenderar jag boken varmt! Kanske jag någon dag kan skriva min egen bok om resan jag förhoppningsvis någon gång gör?

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras