UMK

Sedan UMK deltagarna sjöng sina låtar första gången för domarna har några av dem fastnat, trots att jag inte var först var övertygad om att någon av dem var någon större hit. Jag kan ännu inte säga att jag kan utse en klar vinnare och en som skulle klara sig i ESC, men några av dem har blivit betydligt bättre efter feedback av domarna och finslipning. 

Speciellt den här fick ordentligt med pondus. 


Mikko Pohjola - Sängyn reunalla

Även den här hör till mina favoriter. En aning Irland eller Stor-Britannien över den.


Lauri Mikkola - Going down 

Jag gillar konceptet som nu har tagits fram. Det här med introduktion åt domarna först. De ger feedback. Låtarna justeras, folket får rösta, artisterna får mera scenkarisma, erfarenhet och hela köret. Dessutom har den gräsliga pausunderhållningen tagits bort. Jag tror vi äntligen hittat något som passar Finland. Vad tycker ni? 

Till min stora förvåning går jag också runt och sjunger på den här. Jag tycker sångerskan påminner om Diandra i utseende.


Hukka ja Mama - Selja 


Ja och sedan ska vi inte glömma vår finlandssvenska Honey boy. Det finska ordet "Tasapaksu" beskriver den bäst. Söt kille och söt sång, men ingen nästa hit. Bra radiomusik dock.


Dennis Fagerström - My Little Honey Bee 


Sedan har vi sången med mycket potential. Dock är jag lite osäker på om artisterna hinner få tillräckligt med erfarenhet och professionellt intryck över sig innan tävlingen avgörs?



Clarissa feat. Josh - Top of the world

Nästa bidrag vet jag inte riktigt om jag gillar eller inte. På ett sätt låter den väldigt internationell. Nickelback-fiilis. Samtidigt kör den aningen i samma spår.



Softengine - Something better 


Jag tänker inte posta hit resterande bidrag men de är
Jasmin Michaela - Kertakäyttösydän. Ger mig rysningar om 90-tal, dåligt kopierat Aikakone och indi pop. Jo nej inget för mig. Otroligt enformig låt. 

MadCraft - Shining Bright. En salig blandning av Martin Svensson från Melodifestivalen -99 var det väl och Poets från 2002. 

Hanna Sky - Hope. Skulle passa in i en tävling i Israel. World Peace. Två fingrar upp format i ett V. 

Sista bidraget är MIAU God/Drug. Finns inga ord. Riktigt BLÄ i min smak. 

Två bidrag har redan kippat ut så dem tänker jag inte kommentera. Idag blir det spännande att se igen hur folket väljer. 

MhFh


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras