Varje sekund på soffan är bort från livslängden

Många kvinnor får PANIK när de blir äldre. Själv ser jag fram emot att bli 40. Jag tycker att kvinnan är som snyggast då. Om 15 år fyller jag 40. Då vill jag vara en välvårdad kvinna, med en eller två rynkor. Förhoppningsvis är jag också i bättre skick än vad jag är idag. Jag skulle nog inte ha något emot att vara en MILF. Nu menar jag inte någon sexgudinna, utan jag vill vara en vältränad kvinna som tar hand om sig själv. Varför? Jag vill leva länge. Som bonus kan jag vara en förebild för mina barn och min gubbe kan vara stolt över att ha en kvinna som är pigg, glad och eventuellt snygg att visa upp. 

Jag har dansat Country Line Dance nu i närmare tio år. Jag har dansat i fyra olika grupper och hört till de yngsta i varje. ÄNDÅ har jag varit den som varit mest röd i ansiktet och blivit TRÖTT av de mera fartfyllda danserna. Speciellt kvinnor födda på 40-, 50 och 60 talet har en dold kondition jag avundas. De trippar runt, dansar, svänger och hoppar utan att byta en min eller visa tecken på att bli slut i kroppen. Jag får ALLTID svettpärlor, känner hur jeansen är fastklistrade i benen av värmen som min kropp utstrålar och jag bälgar i mig litervis med vatten. 

Idag tog jag upp saken med väninna och hon belyste mig om att vår generation har en betydligt sämre grundkondition och kommer att dö tidigare. Jag är inte det minsta förvånad. Efter lite googlande hittade jag flera studier som visar samma. Varje minut jag sitter på min rumpa förkortar jag min livstid. Dystert, men så sant. 

De äldre generationerna har rört på sig på ett helt annat sätt. Idag kuskar vi runt på barnen på grund av långa vägar till skolar, farliga skolvägar, tidsbrist och dylika anledningar. För den äldre generationen fanns det inga andra alternativ än att gå eller skida. De fick en helt annorlunda vardagsmotion. Idag använder vi elvisp så länge man tidigare vispade för hand. Bara för att nämna några exempel. 

Nu menar jag inte att vi ska kasta ut alla moderniteter och leva ett primitivt liv, men jag tror de flesta kan se över var man kan pressa kroppen på lite extra vardagsmotion. Lämna bilen hemma och gå till butiken. Jag menar, jag vill i alla fall leva längre än min mamma. Jag vill blir gammal tillsammans med Radiokillen T. Jag fick just en helt ny orsak till att röra på mig. 

MhFh 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse