Tips på hur man kommer igång med personlig bokföring

Den höga tröskeln till att föra en personlig ekonomi brukar ligga i man inte orkar skriva ner alla utgifter. Ha en full koll över situationen. Såhär gör lata jag.

Det finns olika sätt att följa upp en budget. Det finns de som litar på sitt huvud, de finns de som skriver upp alla utgifter i ett häfte och det finns de som har tabeller på datorn. Jag hör till den sistnämnda. Precis alla kvitton kommer upp i bokföringen. Nu är det ju ändå så att jag sitter inte varje dag framför datorn, ännu mindre skriver upp kvitton. Jag sparar dem i en låda eller i plånboken tills jag för in dem i bokföringen. För att ha koll på hur mycket jag spenderat i månaden skriver jag upp alla slutsummor på telefon. Detta gör jag direkt efter ett inköp. På så sätt kan jag följa med om den månatliga budgeten håller eller om jag ser ut att gå över. När jag närmar mig högre summor kollar jag bokföringen för att se var jag gått över och var det ser ut att gå under. Sedan justerar jag budgeten så att vi har råd med alla nödvändigheter. Nu händer det sig att vi går över. T.ex. i julas hamstrade jag tvättpulver så att vi inte behöver köpa tvättpulver för ett år framåt. Då delar jag summan på alla månader vi ser ut att klara oss och lägger mindre pengar för den kategorin de månaderna. 

Hemligheten bakom en fungerande budget är att vara realistiskt. Räkna upp alla summor till att börja med; Hyror/lån, internet, försäkringar, bensinkostnader, mat, kläder etc.. Precis ALLA och så mycket du spenderat under de senaste månaderna på den kategorin. Därefter är det enklare att börja se över var man kan spara in och om man eventuellt kan budgetera in en resa eller dylikt. Jag utgår alltid från en mindre summa än vad vi egentligen har att röra oss med för att inte gå i personlig konkurs om det plötsligt uppstår en oväntad kostnad. Jag budgeterar också sparande, så att vi med säkerhet får en buffert varje månad. Fast den bara skulle vara någon tia. Jag har en ganska detaljerad budget t.ex. butiksutgiften är uppdelad i ytterligare 15 underkategorier, bara för att jag vill veta när pengarna går till nyttigheter och hur mycket som spenderas på onyttigheter och onödigt stoff. På så sätt kan jag enklare motivera åt mig själv om jag verkligen behöver köpa någon grej eller inte. 

Vill jag ha något utöver budgeten låt oss säga nya byxor, ser jag till att samla in pengar på andra sätt. Genom att sälja obehövliga kläder t.ex..

Det mesta brukar lösa sig trots omständigheterna. Det handlar ju bara om att prioritera och leva i sin egen verklighet. Nyligen valde jag bort att åka och äta med gamla arbetskolleger för att istället köpa några pyjamas åt flickan. I helgen var det min tur att gå på middag till väninnan.

Att budgetera och föra bokföring är inte svårt eller tidskrävande. Det gäller bara att komma igång och göra det till en rutin. Precis som mycket annat.

MhFh  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse