Mat för en hel vecka?

Min väninna frågade häromdan hur sjutton man känner till vad man vill äta på fredag när man planerar maten för en vecka senare. Svar: Man vet inte :)

Det sägs att ju oftare man besöker butiken, desto dyrare blir det. Man köper extra saker och kanske mera än vad man planerat. Sant sant, men samtidigt vet alla som hållit på med veckoplanering en längre tid att planen sällan håller. Det kan hända att man kommer senare hem på måndag så att man inte hinner göra de tänkta köttbullarna, på tisdag var gubben så hungrig så att det inte blev mat kvar till onsdagens lunch, på fredag försöker man tillreda korvrisotto så länge man drömmer om den saftiga hemmapizzan som kollegan talade om på jobbet.

Jag väljer att besöka butiken ca två ggr. Plus minus en gång om jag glömt något eller planerat extra bra. Orsaken till det är att jag går med vagnen till butiken så vill inte känna mig som en packåsna. En halv veckas mat går passligt i korgen under vagnen. Specialpris ändrar i regel två gånger i veckan. Dessutom föredrar jag färska grönsaker, frukter och bröd.

En gång i veckan planerar jag matsedeln för en vecka framåt. I butiken köper jag dock främst halva veckans mat och huvudingredienserna till slutet av veckan. Beroende på hurudana erbjudande som finns för tillfället. Varför? Det kan hända att vi hellre känner för den där hemmapizzan på fredag kväll än korvrisotton.

Jag brukar planera antal rätter och preliminärt när vi ska äta vad. Sedan väljer jag en rätt beroende på tid, smak och känsla. För oss passar det bättre än att slaviskt följa en spikad matsedel.

MhFh

Kommentarer

  1. Så funkar det hos oss också. Eller åtminstone då jag står för planeringen :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse