Glada vappen!

Valborg har alltid varit det bästa som sker under året. Ett besök på Vårdberget för att se när folk lägger på sin vita mössa, lyssna till Brahe Djäknar och träffa bekanta. Vårdberget var också platsen där jag och syster samlade ihop fickpengar genom att till våra föräldrars glädje fylla bakluckan med tomma flaskor. Första maj gick man en sväng på Åbo torg, åt vappenlunch med andra familjevänner och tog en kakao eller läsk på Åbåtarna. Dessutom fick vi en massa goda struvor och mammas hemlagade mjöd i en veckas tid. I lågstadiet var höjdpunkten skolans hattfest där alla elever tävlade i olika klasser. Jag lyckades tom nappa en tredje plats en gång med en bil min syster byggt. På valborgsmässoafton år 2004 träffade jag min första pojkvän, på valborgsmässoafton har jag alltid träffat mina gudföräldrar och det är en av de högtider då alla varit på bra humör. Som ni märker har jag bara gott att tala om den härliga lediga dagen! I år har jag inte pyntat bostaden med varken serpentiner eller ballonger. Jag kommer inte heller ta del av festligheterna på Vårdberget, trots att jag så gärna skulle vilja, men varken väder, gubbens arbetstider eller mage är med på noterna. Så istället söker jag lite Vappen-känsla med struva, mjöd och valborgstorg. 




Tyvärr vaknade jag upp för sent så blev ingen hemlagad mjöd i år. Bäst i test enligt HBL var Wanhaan Porvoon Fabriikkis KOTI-SIMA så beslöt mig för att testa den. Helt ok. Russin till och lite fylligare smak och den skulle vara helt perfekt. 

Däremot kan jag inte ge struvan några komplimanger. Det smakade nog bara paff. MEN jag fick lite vappen-fiilis ändå :) Hoppas ni alla har en härlig helg vad ni än gör! Jag ska avnjuta hemlagade munkar och hemlagad mjöd hos svärmor ikväll! Önskar krabaten skulle finnas bland oss redan.. Isf skulle lillen ha fått en egen dyr heliumballong på vagnen <3

MhFh 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse