Måndagsmys med familjen

Det finns många i denna värld som har fördomar mot människor med en stark kristen tro. Speciellt Jehovas vittnen, mormoner, pingstvänner etc och andra rörelser med "egna regler" väcker mycket känslor. Idag tänker jag inte predika om vårt beteende mot andra människor utan istället lyfta fram en sak som jag ser som mycket positiv inom en del kristna familjer. 

I tv-serien "Erilaiset äidit" är det ikväll en mormon-familj, som delar med sig av sin vardag. Där berättar de om varför de gillar sin kyrka, om hur de får livet som en storfamilj att snurra och deras traditioner. Jag är lätt smickrad av att mormonerna uppmanar familjerna att en dag i veckan ha en familjekväll. Den här familjen samlades på soffan och delade med sig av dagens händelser, eventuella problem, skolframgångar och veckans program. Därefter gick de igenom en bibeltext och bakade chokladkex. Jag säger inte att alla nu ska sätta sig ner med bibeln och bli kristna, men jag tror att familjekvällen skulle göra gott åt alla familjer i dagens samhälle. Ta tiden att umgås med varandra vid andra tillfällen än bara middagsbordet. Tyvärr finns det familjer som inte ens vid måltiderna sitter samtidigt vid bordet. Det låter så lätt, men är det egentligen? 

Jag tror vi alla har något att lära oss av troende människor och varandra. Oberoende vad man tror på. 

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras