Baksidan med sociala medier

På sociala medier finns det otaliga mängder grupper och forum där den "vanliga medborgaren" för diskussion om allt och lite till. Recessioner om produkter, företag, diskussioner om samhällsrelaterade frågor, kommunbeslut etc.. Jag tycker att det är super bra att det engagerar medborgarna, men jag kan inte hålla mig från att fundera vad all denna frihet för med sig. 

Innan internets magiska värld talade folk på stan, man skrev i tidningar och de som orkade ställde upp i kommunalval och andra organ där man bestämmer om invånarnas välfärd. I dagens läge skymfar politikerna varandra i tidningen, var och varannan uttrycker sin åsikt på sociala medier och ingen verkar riktigt ta ansvar för vad de gör eller uttalar sig om. Man kallar folk idioter, rasister och visar ingen respekt för varandra. För "jag har ju rätt"! Tidigare måste man kämpa för att påverka och det var de som satt sig in i fakta eller som stod för sin åsikt som styrde. De som riktade sin egen energi på att påverka istället för att frilansa och uttrycka sin åsikt då och då så länge någon annan får smutsa händerna. Det är ju så det fungerar idag. 

Har politikerna tappat sin status och det har blivit för många kockar? Var det bättre när vi talade skit med grannen istället för att irritera upp halva stan? Fokuserar folk mera på att gnälla och strida än att verkligen förbättra världen? För fakta är att allt fler har fått åsikter om saker de inte är insatta i och med de snabba media-kanalerna. Och där publiceras ju faktiskt allt från himmel till jord. 

På kommentarfälten ser man emellanåt folk som väljer att inleda hektiska diskussioner för att omvandla någon som "tänker fel", men tyvärr det är inte så lätt. Att påverka en annan person är en konst, samtidigt som vi inte vill att alla ska tänka lika. Det värsta av allt är att man ser allt oftare vuxna människor som uttrycker sig med ilska och utan förmåga att diskutera och argumentera. 

Det är bra att diskutera och ta tag i saker som känns orättvisa och vara kritiskt mot sin omgivning, men 

vi har alla möjligheten att välja våra strider och vår krigstaktik. 

Ibland är det bättre att avstå.
MhFh 

Kommentarer

  1. Ofta är det så att man (jag) då man (jag) läser i kommentarsfälten tar till sig (mig) bara det som står skrivet på ett sakligt sätt och som faktiskt är sakargument också. Jag tittar i alla fall direkt förbi allt som är skrivet på rotvälska, oberoende om det är p.g.a. ilska eller oförstånd.

    Jag tror det är på gott och ont. Tack vare de sociala medierna har många politiker visat sitt rätta jag och i alla fall gjort sig av med min röst vid kommande val. Också tvärtom. Kanske kan det göra väljarna mer säkra på vilka de vill eller inte vill rösta på och därmed kanske fler röstar i valen.

    Mitt motto är dock fortfarande: Om man inte röstar alls har man gett bort sin rätt att klaga!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det är bra att det kommer fram vissa saker så länge man håller sig till ämnet. Jag anser dock att det inte är nödvändigt att skälla på varandra på internet

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras