Annorlunda kunskap

När jag sökte fakta som barn gick jag till biblioteket eller sökte bland mammas feta och gröna faktaböcker för att lär mig något nytt. Idag vet barnen knappt vad faktaböcker är för något och WIKIPEDIA används som utgångspunkt. Tom läkaren söker lösningar på webbsidan, som vem som helst kan modifiera. Skrämmande. Andra faktabrunnar är bloggar, som också består av subjektiva åsikter där källan sällan nämns. Har en generation missat källkritiken och istället för att öppna en värld av kunskap har internet gjort oss dummare och mindre bildade?

Högutbildad är inte samma sak som bildad. Tyvärr. Det avspeglas också på dagens samhälle. 

Skippa vinterdäcken. Höj hastighetsbegränsningarna för mopeder. Avkriminalisera hets mot folkgrupp. Öronmärk pengar. Könskvoter i styrelser. Höj alkohol- och sötsaksskatten. Skippa all service i skärgården. Allting är dyrt. 

På några år har detta samhälle gått från stabilt och hoppfullt till.. Vågar jag säga? Skrangligt och skakigt. Regleringar och förbud skall tvinga mänska till ett visst beteende för att det gammalmodiga bondförnuftet lyser med sin frånvaro. 

Jag lever i en fantasivärld. I min dröm lever vi för att göra saker bättre. Finna problemen och skapa lösningar som gynnar så många som möjligt. Istället har vi gått till att klaga på ALLTING. Jag är en förespråkare för drastiska förändringar, men inte sådana som skapar mindre rum för att leva. All frihet att säga sin åsikt på sociala medier har lett till att system, som också fungerar, får ta skit och förslag på hur man skall slopa saker tas fram.  Mänskor orkar inte ta fram tillräckligt med fakta innan sina uttalanden och det läggs ner energi på att klaga istället för att ta fram förbättringar. När jag lyssnar på äldre människors krigshistorier och vad de åt för att överleva skäms jag ibland för alla som inte levt under krigstiderna. Vi är kräsna mänskor, som inte nöjer sig med lite. Vi uttrycker oss utan att tänk oss för konsekvenserna och ibland förundrar jag mig över mänskors oförmåga till att samarbeta. All mat är full med gifter och butiksvaror är för dyra. Politikerna gör fel beslut, men trots det ställer man inte själv upp för att försöka bättre. 

Nu ska jag sluta klaga och istället uppmana alla att stanna upp två minuter. Andas in och NJUTA av livet. Det krävs inte mycket för att tänka förnuftigt. Det kan vara en utmaning för dagens människa, men som allt i livet är det bara vi själva som påverkar vår balans mellan positivitet och negativitet. 

MhFh


“If you can't do great things, do small things in a great way.”


― Napoleon Hill

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras