Kändis storebror gör succé på andras bekostnad
I ett tidigare inlägg nämnde jag att kändis-BB är inget att se på. Deras beteende får mig att tänka på ett gäng c-kändisar som blir aggressiva av alkoholhaltiga drycker. De gör allt för sin stund i rampljuset och flera av dem har inte funderat på konsekvenserna av sitt beteende i programmet. Husgästerna diskuterade att vi mänskor dömer dem igenom tv-rutan och efter löpsedlar, men kan man tycka att det är vårt fel?
Flera av dessa är med i var och varannan reality-serie och uttalar sig i det ena, än det andra. Det är lätt att skylla på kvällstidningarna och rubrikerna, men den, tyvärr inte så positiva, bilden jag har av de flesta är inte baserad på löpsedlar eller falska rykten. Det är deras beteende i den levande verkligheten, nämligen tvn. Gå inte med i ett tv-program om du inte är villig att stå för den du är och acceptera att alla kanske inte får samma bild av en.
Medelåldern inne i huset är just nu ganska hög. Något jag förundrade mig över när de presenterade gästerna. Dock har jag märkt att det är den yngre generationen som tänker ett steg vidare och de äldre gör underhållning. De äldre babblar illa om varandra, förstör varandras kreativa konstverk samt muttrar över de olika dags uppgifterna.
När man samlar ihop ett kändisar och skall göra en tv-serie finns det alltid risken att deras kändisfasad lägger band för själva grundidén bakom tv-serien och man gör en flopp. De kan inte "gå lika långt" som den vanliga döda för de ska upprätthålla en viss image. Om man skulle analysera årets säsong av storebror kan man säga att de lyckats skapa nöje för tittarna trots tvivel om framgången. Producenterna har valt temperamentsfulla mänskor och personer med falska sidor. Kändisarna är måna om deras rykte, men nu har teamet bakom reality-serien lockat fram drama på den äldre generationens bekostnad. Och nu är det endast kändisarnas eget fel att våra tittares attityd mot dem förändras. För några till de bättre, för andra till det sämre. Hårt, men sant. Kändisarna står själva för hur de uppför sig i huset och producenterna håller sig inte från att visa de smaskigaste stunderna. Det är regissörens och teamets jobb. Levererar man som husgäst får man står för att det också säljer. Kändisarna är naiva om de tror att mänskorna bakom serien skulle visa husgästernas bästa sidor.
"Silence is golden"
gäller även i storebrors hus. En kändis skall ha en profil. Ingen är intresserad av tråkiga färglösa människor, men en profil betyder inte Bitch eller skvallertant. Man kan även göra gott som kändis och här har de unga i storebrors hus bevisat att uttrycket ännu håller sig i. Ungdomarna tänker sig för, skrattar och bygger upp en positiv aura runt sig. Jag är stolt över att de kan uppföra sig och fungerar som rollfigurer i och med sina yrken. Tyvärr kan jag inte säga det samma om medelålders personerna.
MhFh
Kommentarer
Skicka en kommentar