Var handlar du?

Nu ska jag skjuta mig själv i benet. Låt gå. Jag tycker det här är ett super intressant ämne!

När Lidl kom till Finland tyckte jag urvalet var tragiskt. Jag är van vid kvalité och ett brett urval. Under studietiden försökte jag ge kedjan några försök, men det slutade med att jag ändå sökte mig till en K- eller S-affär efteråt. Senaste höst hände något. Lidl förnyade båda affärerna i mina knutar och jag gick in för att se efter. Jag fann INHEMSKA produkter. Kött, mjölk, smör, GRÖNSAKER etc. Produkter med mycket fin kvalité. Jag tror ni kan läsa mellan raderna redan att jag har bytt matbutik. Jag som alltid varit en trogen K-kund. Det blir helt enkelt billigare. Många tycker att K- och S- kedjorna tar för mycket emellan iom att Lidl har billigare priser. Nu ska vi också minnas att urvalet är klenare i en Lidl affär. Tänk efter själv. Om ni går in i Lidl och inte finner blomkål. Blir ni sura eller tänker ni kanske " ahapps ingen blomkål. Kanske nästa gång då." Om ni varit i en S- eller K-butik skulle ni garanterat "vetää hernet nenään" som man säger på finska. Varför? För att vi är vana med att de större matbutikerna ska ha ALLTING vi söker. Det svinnet, som dessa specialprodukter medför, måste också synas i priserna. Vi konsumenter har tryckt marknaden till att allting ska vara samlat på en och samma plats. Priset vi betalar är högre priser i de två dominanta kedjornas matbutikerna. Vi har också tomma affärsutrymmen i alla städers centrum för att specialbutikerna har dött ut. Ännu när jag var liten fanns det en skild köttdisk, fiskbutik, grönsaksbutik, bagerier, blombutiker, pysselaffärer etc.. De sistnämnda är också en utdöende art. Vid årsskiftet stängde de sista Tiimari-butikerna som tjänat oss troget i flera årtionden. Vi var inte villiga att köpa hobbygrejer därifrån. Vi är inte heller villiga att köpa blommor i blomsteraffärer för att storbutiken säljer "samma produkt" hälften billigare. Det vi ska minnas är att blommorna kanske är billigare, men går igenom en rad olika lager och transporter innan de når butiken. Kvalitén är knappast den samma. Många av de färdigt bundna buketterna kommer också utomlands ifrån. Räkna själv hur många dagar och nätter det tar innan blombuketten når Finland från Holland. Eller hur många dagar samma blombukett åker av och ann i butiken innan den landar i konsumentens köpkorg?

Vi har också en växande näthandel, som bygger upp nya förväntningar och krav. När vi söker nya elektronikprodukter eller möbler kollar vi igenom priser och utbud på nätet innan vi söker oss till butiken. Helst ser vi färdigt hemma på internet om den specifika produkten vi är intresserade av finns i affären. Lönar det sig att sätta sig i bilen eller inte liksom. Det här är kanske något småföretagare kunde utnyttja? Näthandel kan bli dyrt för företagaren, men däremot skulle man kunna ha ett direkt system där man visar vilka produkter som finns i butiken just nu?

De två stora kedjorna styr oss, men vi kan också styra vårt eget beteende. I min barndomsstad ordnas något som heter Kärringkväll. De lokala affärerna har kvällsöppet. Evenemanget är bra ordnat (har jag hört) och det lockar kunder, men det konsumenterna ska komma ihåg att de här lokala affärerna lever inte på de två specialkvällarna som ordnas om året. De behöver en jämn ström. Åker du 300 dagar i året till ett köpcenter och två dagar i året besöker de lokala affärerna finns det inga andra alternativ en att slå lapp på luckan. En del kanske tänker nu att små affärer har dyrare priser än hypermarketar. Inte så konstigt när inköpspriset för egenföretagare är samma som försäljningspriset för kedjor. Allting handlar om mängd, utbud och efterfrågan. Skulle alla köpa sina vinterstövlar hos den lokala skoaffären istället för K-kedjan skulle priset garanterat vara billigare hos den lokala företagaren.

Jag har alltid gillat erbjudanden, men under den senaste tiden har jag valt att gynna affärer där man inte samlar bonus. Jag betalar ju för den extra bonusen. Den finns också gömd i priserna. Dessutom har jag börjat uppskatta det "fasta" priset. Det är enklare att göra upp en veckobudget när varorna kostar ungefär lika. Dessa mängden specialerbjudanden syns också någonstans.  

Det jag försöker säga är att fast K- och S-kedjorna är dominerande kan vi påverka med vårt eget beteende. Endera åker vi till en och samma affär (gäller även shoppingcenter) och betalar högre priser eller så livar vi upp stadens centrum, uppmuntrar företagare till specialaffärer igen och förhoppningsvis får ner priserna. Det jag saknar mest är gott färskt hembakat bröd mitt i centrum. Allt flera butiker har börjat värma bröd i butiken och säljer det som nybakat, men alla vet att dessa bröd är hygienbomber och pumpade med tillsatsämnen/ socker och salt. Jag söker ännu efter bageriet som erbjuder gott rågbröd och lantbröd när jag inte lyckats få ihop sådant själv. 

Allting handlar om vad vi är redo att göra för priserna, konkurrensen och utbudet. 

Nedan några artiklar som tangerar ämnet:
Negativt resultat av Stockmanns Galna Dagar

Borde även Stockmann öppna ögonen och erbjuda kvalité produkter igen?

Lidl överraskar

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse