Uppmuntra mödrarna till aktivitet

Under mina tid utomlands trodde jag att jag skulle bli knäpp i skallen av all TID! Outnyttjad tid. Nu håller jag på att falla in i samma koma. Jag ska vara glad för att jag har ett snällt barn, men jag får snart något fel i pannan. Jag är INTE gjord för att sitta hemma utan ett mål i livet. (Att lära barnet äta olika maträtter räknas inte till sådant.) Det kostar PENGAR att sitta "hemma" och mitt psykiska LIDER! 

Och hur fungerar inte vårt samhälle? Juuh om du är aktiv kvinna, som vill utnyttja all tid så får man MINDRE mammapeng om man sysselsätter sig. Inte under på att vi har deprimerade kvinnor och baby blues för chocken från ett aktivt arbete till hemmet är ENORM! En vanlig frisk kvinna utför hemsysslorna i samma takt som när hon jobbade. Utöver det matar hon barnet och byter blöja. Så vad ska man göra med de resterande 6 h av vardagen? Skulle kvinnorna uppmuntras till att "arbeta" 2-6 h per dag skulle vi säkert ha en hel del mindre knäppa kvinnfolk. "arbetet" behöver inte vara att man lämnar huset. Det kan vara en hobby. Exempel på sysselsättning är städning, butiksrunda med äldre, baka bröd och bakverk till skolor, daghem och sjukhus, barnpassning, sy och stickning, föreläsningar o kurser etc. För det man åstadkommer skulle man få en tilläggsersättning istället för att mammapengen skulle bli lidande.  Rådgivningstanterna (som för den delen lyfter allt för hög lön i jämförelse vad de gör) skulle fungera som företagsrådgivare. De extra inkomsterna skulle inte bara fungera som terapi utan även som en uppmuntring till att utföra små saker som lägger guldram på tillvaron: hjälpa en annan människa samtidigt som man hjälper sig själv! Således kan modern också få en möjlighet till en högre mammapeng istället för att leva på 35% av det man levde på innan man blev mammaledig.

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras