Jag påstår ...

... att glödlampan inte uppfanns först av Edison. 

... telefonen inte uppfanns av Bell. 

Varför går jag och säger sådant här när historieboken sa annat när man gick i lågstadiet?

Jag påstår att Edison samt Bell skapade fungerande versioner och PATENTERADE uppfinningarna. 
Tror ni mig? Om ni gör en bakgrundssökning kommer ni troligtvis fram till samma som jag. Varför talar man då om att gubbarna UPPFANN grejerna?  
Kanske av en så enkel orsak:  

Hur tusan kan man tror att en unge på 10 år skall veta vad PATENTERA betyder eller innebär? Försöker vi förenkla historien? Frågan är bara den: Skapar den justerade versionen en lögn som skakar skolans trovärdighet eller kan vi godkänna den bittra sanningen?

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras