Förslag: Vårdledigheten delas upp mellan mamman och pappan

Väljer fadern att inte stanna hemma med barnet går familjen miste om vårdledighetsstöd. Hur sjukt är inte detta? Det här förslaget är, enligt mig, lika knasigt som könskvot i styrelser. Låt mig förklara hur jag tänker:

Modern älskar att jobba, städa, pyssla i hemmet, baka, laga mat, byka etc. Pappan leker gärna med barnet, matar, tvättar bilen, hugger ved, klipper gräset osv..

I dag: Familjen väljer att modern blir hemma med barnet för det passar dem bäst. Kvinnan är med barnet om dagarna, städar, byker, stryker, bakar, lagar mat och sådant som hon gillar. Mannen är på jobb och kommer därefter hem för att spendera tid med sin familj. Båda gillar fördelningen. Traditionellt ja, MEN båda får utföra uppgifter de ser som viktiga och roliga för dem. Barnet behöver inte innan tre års åldern gå på daghem.

Framtiden: Familjen vill inte att barnet går på dagis innan tre års åldern så pappan stannar hemma. Modern går på jobb, kommer hem och byker, stryker, lagar mat, städar etc. Att utföra hushållsuppgifter är ett sätt för henne att hantera stress. Med andra ord: hon har allt mindre tid för sitt barn. Varför utför inte mannen hushållsuppgifterna kanske ni frågar er? Om kvinnan älskar att byka och mannen hatar det. Varför ska mannen tvingas göra det för att avlasta kvinnan om hon ändå går sur för att hon inte får göra det? 

Jag förstår att man vill förbättra kvinnans ställning i arbetslivet, men det här känns som ett tvång! Regeringen väljer att blanda sig i familjens vardag och ger oss mindre valmöjligheter. Lägg i samma veva utegångsförbud på husen och begränsa vårt kommande och farande! Eller lotta ut vilket arbete varje människa ska ha så kan ingen komma och säga att något är orättvist. Om regeringen tycker att samhället ska vara så svart och vitt, jämställt och allt det där andra. Varför jobbar inte de som kassatanter t.ex. eller med andra relativt dåligt avlönade arbeten? Högst antagligen för att de inte är intresserade av det! Man kan inte tvinga folk att göra något bara för att det skall vara jämställt. Är inte människan intresserad eller motiverad kommer hon inte göra ett bra jobb. BONDVETT! Något som för den delen verkar totalt lysa med sin frånvaro i dagens samhälle.. Varje dag jag öppnar morgontidningen får jag en bild av Urinetown. Ett nerkört samhälle där allt är begränsat för att överleva. Kan vi snälla byta regering och riksdag snart?   

(Orsaken varför jag inte gillar könskvoter är att jag anser att människor ska sitta i styrelser och grupper tack till deras kompetens, inte på grund av om man har bröst eller snopp. Det går inte att öka kvinnornas andel genom att välja en dålig kvinna istället för en smart man. Det är mentaliteten man ska ändra på ju!) 

Jag hoppas att detta nu inte är det slutliga. För övrigt brukar jag vara öppen för förändringar. Det andra förslaget om tionde klass låter t.ex. vettigt, men rör inte vårt stöd! Sänk hellre politikernas lön. Gör som Niinistö. 

MhFh 

Kommentarer

  1. Bra skrivet! Det är så sjukt att man ska måsta dela 50-50, det är ändå så få familjer som verkligen vill göra det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras