Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras

Äktenskapslagen. Jajjamen. Nu sitter då riksdagen och argumenterar för och emot. Jag, som är en relativt öppen och modern människa i sådana här frågor, förstår inte varför det ens finns en diskussion. Jag skäms ibland för att Finland är så konservativt och inåtvänt som det är. Jag har vänner som är homosexuella, jag jobbar med homosexuella människor, jag har bott med homosexuella människor, jag har studerat med homosexuella människor. När idrottsstjärnan kom ut från skåpet en tid sedan, förstod jag inte nyheten. Jag är ju omringad av bögar och lesbiska. Det är ju ingen grej liksom! Argumenten emot en jämlik äktenskapslag håller inte längre för mig. All god kärlek är bättre än dålig kärlek. 

Jag förstår att en del av oss människor finner homosexualitet som udda, obekvämt eller rentav äckligt, men fakta är att vi inte kan eller ska försöka förinta homosexualitet. Det kommer ALLTID att finnas. Därför förstår jag inte varför man jobbar emot något som redan är bestämt. Ska det vara så svårt att göra det bästa av situationen? Tydligen i dagens Finland. Varför skilja på människor och människor? Vem är vi att definiera vem som ska ha mera rättigheter än andra? Varför skapa samhällsklasser trots att vi i grund och botten vet att vi alla är jämlika?

Jag står i alla lägen på de homosexuellas sida. Jag förstår också de med bögfobi. Det är en jobbig fråga och ibland vill vi hellre blunda än ta tag i ämnet. Jag tror inte det skulle vara så stor grej att vara homosexuell om det inte skulle jobbas emot dem så mycket som det görs. Om de homosexuella hade samma rättigheter som vi med annan läggning, skulle vi kanske inte behandla dem på något annat sätt. Ju mera uppmärksamhet denna, låt oss säga, folkgrupp får, desto mera bisarr blir deras läggning. De som är emot homosexuella retar bara upp sig själva på saker de knappt skulle lägga märke till om de inte skulle strida om en papperssak. 

Det finns mycket viktigare frågor att diskutera och argumentera om. Frågor utan varken ett rätt eller fel svar. Frågor som för evigt bara kan lösas med hjälp av erfarenhet och tillräckligt vägande argument. Frågor som vem kom först; hönan eller ägget? 

Äktenskapslagen är inte en sådan fråga. Vi vet att det finns homosexuella och inget kommer att ändra på det. Därför finns det bara en utväg. Jag behöver nog inte längre nämna vad den lösningen är. Det jag ber riksdagen är att sluta jamsa och att ni med homofobi tar itu med saken på egen hand. Inte genom att lägga mänskliga rättigheter i vågskålen. Som om ni på riktigt skulle se någon skillnad i eran vardag om två killar gifter sig med varandra. Det är dags att vakna upp nu och titta på årtalet. 

Ja och en sak till! Det är bara vi på den gröna sidan som kan säga att ämnet inte längre ska diskuteras och lagförändringen blir verklighet. Ni som är emot KAN ju inte kasta fram att vi ska avsluta debatten och istället tala om annat för det är ju NI som är ORSAKEN till att det just nu förs en diskussion. Utan era personliga problem skulle lagförslaget vara klubbat igenom och samhället mycket gladare. Så om ni inte gillar att de diskuteras om bögar så varför gör ni det då? Att det ska vara så svårt..

MhFh 

Kommentarer

  1. Min man sedan 3 år gjorde slut med mig förra veckan. Jag åt inte eller pratade med någon, jag grät mycket, jag var så deprimerad och stressad att jag hamnade på sjukhuset på grund av all stress och depression. En dag letade jag efter kärlekstips på internet eftersom jag älskar honom djupt och jag bryr mig om honom och jag vill att vi ska vara tillsammans igen som ett par. Jag hittade en mäktig man som heter Dr Sunny som löste så många relationsproblem... så jag kontaktade honom och förklarade allt för honom, sedan sa Dr. Sunny till mig att han kommer att återkomma till mig inom 48 timmar efter att ha hjälpt mig med försoningsbesväret. Det fungerade perfekt som utlovat och Alexandra kom tillbaka och började be mig att acceptera honom tillbaka. Jag är så glad nu när doktor Sunny har gjort vad han lovade. Kontakta Dr Sunny eftersom det är 100 % garanterat och effektivt. Maila honom på (drsunnydsolution1@gmail.com WhatsApp +2348082943805

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...