Konsten att koka ris

Det där med att koka ris har aldrig varit min grej. Sedan träffade jag min sambo. Såhär kokar du det godaste riset.

Kokt ris (4 port)

3 dl ris
vatten

Konsten bakom att koka ris är att tvätta riset. Skölj riset tills vattnet blir klart. Detta kräver 6-7 ggr byte av vatten. När riset är sköljt lägger du vatten i kastrullen, ungefär ett finger mer än rismängden.

Koka upp under lock. När vattnet kokar lägger du plattan på ettan. Koka på tio min. Flytta sedan kastrullen från plattan och låt kastrullen stå 10 min. Notera att du får inte lyfta locket efter att du lagt det på. Inte ens för att kolla lite. När riset har stått är det äntligen dags att lyfta locket och du har det perfekta riset.

MhFh



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse