den längsta vägen till framgång

I lördagens tidning fanns det också en annan artikel som fångade min uppmärksamhet.

"Joulukuusta pisin matka menestykseen"

Jag har två saker som är emot mig och påverkar min framgång.

1. Jag är yngst i familjen, vilket medför ett naturligt barnsligare sinne.
2. Till skillnad från min syster, som föddes i mars, blev jag utprickad i slutet av oktober. Så hur har det här med någonting att göra?

Jag visste att det fanns en psykologisk förklaring till varför alla mina vänner uppför sig snäppet mer vuxet än vad jag gör. Jag har dock aldrig riktigt kunna sätta fingret på varför eller kunnat förklara fenomenet. Har ni någon gång själv lagt märke till att människor med födelsedag i slutet av året oftare utmärker sig som pajasen än den duktiga smarta individen? Artikeln i tidningen gav mig några nya visdomar att tänka på.

Enligt artikeln har barn födda på första halvåret en större sannolikhet att utvecklas i en högre grad än barnen födda på hösten. Fördelen med att vara lite längre i världen gör dem mer framgångsrika och skickligare. I skolåldern lär de sig läsa tidigare och kan utveckla motoriska färdigheter snabbare än de andra barnen. Speciellt i idrottsgrenar är detta synbart. Majoriteten av hockey spelarna i fler lag är födda under det första halvåret. I och med de "äldre" barnen inleder skolan och många hobbyn samtidigt som de yngre, ses de utvecklade barnen som mer potentiella till att klara sig inom skolvärlden eller en idrottsgren. Därmed avslutas de yngre barnens uppmuntran till framgång i samma skede som han eller hon just börjar inleda sin karriär. Detta resulterar till att de yngre tappar intresse eller helt enkelt inte förstår att de skulle kunna bli lika stora stjärnor som de äldre barnen. Enligt  barnneurologiska specialläkaren H. Arikka skulle vi kunna påverka detta med t.ex. två skolstarter. Således skulle lika utvecklade barn kämpa med varandra istället för att yngre barn blir i skymundan i en för tidig ålder.

Det är inget fenomenalt med barnen födda i januari, februari eller mars. Det är heller inget ruttet med barnen födda i oktober, november och december. Det är systemet som klassificerar barnen i ett för tidigt skede.

För att kämpa systemet, måste vi känna till det och främst av allt erkänna det.

Så vad är mitt svar på artikeln? Börja uppmuntra de barn som kommer till denna värld först på senare delen av året! Vi behöver det. <3

MhFh

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Ännu en text om ämnet som inte bör diskuteras