Välmående på arbetet

Jag är en förespråkare av obligatorisk motion på arbetstid. Sedan vi gjorde en omfattande personalundersökning år 2010 är jag övertygad om att personalens effektivitet baseras på deras välmående. Dagens arbetstagare frågar inte vad de kan göra för företaget, utan vad företaget kan göra för dem. För att skapa balans måste företaget också ta hand om sina arbetstagare. Att träna och ta hand om sig är trendigt. Att äta hälsosamt. Detta är något även företaget ska ta vara på.

De mest framgångsrika företagen i Finland är bl.a. it-företag. De har brist på personal. De här företagen är också de som erbjuder träning, frukost och satsar på den sociala stämningen. Något man tar i beaktande redan i själva rekryteringen.

Det finns också flera undersökningar som visar att de mest framgångsrika personerna är de som aktivt rör på sig och äter mångsidigt.

I Pargas fanns det en politiker som föreslog obligatorisk träning för personalen. Jag jublade och applåderade. Som förväntat blev förslaget nedröstat. Finns inte pengar och tid. Motion är en dyr investering, men jag hör till de optimister som tvivlar på att det skulle vara en negativ förändring.

Inom vårdpersonalen finns det en hel del överviktiga personer. Här har vi också sjukfrånvaron. Jag vet att de har på många ställen mindre personal än behövligt och att skiftesjobb sätter sina kilon, men det är också en bransch där det är ok att inte leva efter hur man lär. Jag menar, en fastighetamäklare som bor på hyra är inte trovärdig. En banktjänsteman med dålig ekonomi. En smal kock. En överviktig läkare eller pt.

Man måste ju tro på det man jobbar med eller så är man felplacerad. Hur ska jag lita på att vårdpersonalen tar hand om mig när de inte tar hand om sig själva?
Speciellt skrämmande är peraonal som arbetar med viktminskning och själva är grovt överviktiga. Trovärdigt?

Jag skulle själv kunna pruta 180 euro på lönen för att få träna och äta hälsosamt mellanmål/frukost på arbetstid. De avspeglar sig i fritiden då jag skulle få mera tid för familj och vänner. Det finns alltid tid. Det handlar bara om hur man prioriterar och om man vågar investera. Jag har svårt att se att det skulle vara bort från företaget.

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse