6 km

Chips, pizza, 100 g choklad, en läsktölk. Tjiisus vilken morkkis efter all matfrossande så idag blev det extra mycket spring. Först 3 km, sedan nästa hela ställningen ut armgång, 1.5 km spring, armgång och avslutningsvis 1.5 km spring innan nedvarvning. Jag är nog i mycket bättre skick än vad jag själv tror. Dessutom är det kul när man ser en klar förbättring. Det behövs inte många rundor innan det sker en förändring till det bättre. Jag ska nog klara av 10 km innan vintern. #Nyttmål.

Det var en som frågade mig hur jag hålls motiverad och tänkte nu berätta hur jag kom igång med träningen.

Sommaren tycker jag att är den absolut bästa årstiden för att börja träna. Eller springa. Det är svalt på kvällen, men man behöver inte 711 lager med kläder. Själv tittade jag på "the biggest looser" och "I used to be fat" efter sommarjobbet och en dag bestämde jag mig bara för att börja träna. Kan dom kan jag också, tänkte jag. Dessutom ville jag ha energi för att rocka loss på dansgolvet, som vi besökte aktivt under studietiden. Man ville ju inte vara svettig och samtidigt försöka se sexig ut i hopp om att hitta mannen i sitt liv.

Utgångsläget var ok skick, men endast vardagsmotion i bagaget. Jag började sakta med 1.5 km. Efter ett par rundor la jag till km, växlade miljön vid nästan varje runda, förbättrade tekniken och fokuserade på andningen. Dessutom har jag alltid musik i öronen för att hålla tempot samt kläder som jag känner mig snygg i. Med rätt utrustning känner jag mig sportigare och när man möter andra gör det inget fast man hyperventilerar och är röd i ansiktet för de andra vet ju inte om man löpt 2 km eller 10 km. Mitt största dilemma var att jag inte ville visa mig bland alla sportiga typer. När jag kom på hur jag blev en i mängden började också löpningen flyta.

Under rundorna försöker jag fundera på det jag strävar till eller saker jag ser framemot. Idag drömde jag om bröllop eller snarare om att vara en snygg tränad brud. Tillräckligt motiverande för att röra på fläsket. Jag funderade också på mitt nya mål. Att klara av 10 km rundan igen och hur jag ska uppnå målet. Ibland får jag också riktiga snilleblixtrar hur jag ska motivera mina medarbetare eller hur jag ska introducera något på jobbet. Jag känner mig mer framgångsrik och smartare när jag luftar hjärnan helt enkelt.

Det kan vara svårt att stiga upp och börja göra något, men tyvärr är det enda sättet att komma igång. Att jaga upp sig själv, röra på sig och därefter njuta av vinsten. För man får ju nog extra motivation när man märker resultat. Man får bara inte ge upp.

Mitt största problem det senaste året har varit att ta mig tiden. Jag har tendensen att få dåligt samvete för att lämna flickan med gubben, men nu har jag lärt mig passa in träningen med vårt dagsprogram. Jag får också extra kick av mina snygga träningskläder som är passligt thighta så att jag ser både mer tränad ut än vad jag är och håller fläsket på plats när jag springer. Nu får vi bara hoppas på att den här ivern överlever när jag ska tillbaka på jobb om en månad..

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse