Överkörd och trött

Igår var det strålande väder. Vad gjorde jag? Stod i köket hela dagen och fixade inför "tjejkvällen". Var det värt det? Nja. Sådär socialt var den ytterst hälsosam för den inbakade morsan, men sådär matmässigt. Katastrof. O självkritisk som jag är känner jag mig nog ytterst misslyckad. 

Igår var det ju min kväll i halv åtta hos mig. Redan innan flickorna anlände var jag ganska trött och kvällen blev inte bättre av att de satt intill spisen i vår lilla lokal. Jag var inte det minsta på hugget och det kände nog mina vänner också. Fördrinken gick bra. Och det var typ det och glassen som lyckades. 

När jag skulle öppna vinflaskan hann jag bara få ner skruven, dra i korken lite grann (på fel sätt förstås) när min väninna tog över. Jag dricker inte vin och har inte öppnat en vinflaska på snart två år. Rostig får man ju vara? 

Raviolin var för osalt och det blev för väninnorna att salta själva. 

Såsen? Hann skära sig. Innan dess fick jag ju nog goda råd om hur den ska lagas. Därefter föreslog väninnorna de jag själv tänkt ut som plan B. Ja och fisken skulle jag ju ta ut ur ugnen så att den inte blev torr. 

Cremé Brûlén var nog det äckligaste jag ätit. Någon av mina vänner skulle nog säkert gärna bränt ytan, men i det här skedet fick jag faktiskt göra något själv och utan råd av de andra. Kanske för att jag ställde mig längst in i knuten med ryggen till? Men för att vara ärlig hade jag nog kastat in handduken i det här skedet redan. 

Glassen var nog det enda som var RIKTIGT gott. Den ska jag nog tröstäta idag. 

Det att maten misslyckades kan jag leva med trots att jag HATAR att misslyckas i köket. Det händer ibland. Jag vill ju servera god mat! Däremot är jag extremt besviken på mig själv för att jag lät mig påverkas av andra och inte bara litade på mig själv. Jag vet ju att de inte menade något illa, men jag ville så gärna försöka tillreda den där maten. På mitt sätt. Jag är inte världen bästa kock, men jag vill pröva på det ena än det andra.  

Nej, det var nog inte min kväll igår för att jag lät mina vänner ta över den. Men det är över nu. Nu ska jag sluta pirra och koncentrera mig på något jag ÄR bra på. Nämligen baka och lyssna på Melody Gardot. Det blir ett av flickans kalas idag och har lite kvar att fixa till det nästan sockerfria kalaset. De bakverken kanske ni får en bild på :)

MhFh




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse