Mängden julpaket

Igår var det en månad kvar till jul. Julen som väcker mycket känslor. För att göra saker och ting enklare har jag gjort en önskelista åt flickan. Därefter har jag delat ut önskemålen när folk har frågat vad vi behöver eller vill ha. Av olika orsaker.

Jag vill inte ha en massa leksaker som hänger i knutarna och samlar damm. Dessutom har vi inte mycket utrymme så med ännu större orsak ska varje paket gå igenom mitt "filter". Det ska vara behövligt eller sådant som hon kanske kommer att leka med. Jag vill ha kvalitet framom kvantitet.




Min dröm är att flickan får leksaker och saker till födelsedag och jul. Utöver det får hon "jobba" för det eller köpa själv. Jag vill att hon ska uppskatta sakerna hon får och jag vill undvika att vi behöver sälja eller slänga leksaker när hon blir äldre. Om hon har några leksaker kan man lättare spara dem till kommande generationer. Man sparar också pengar som man kan lägga på annat behövligt. t.ex. kläder. Dessutom har jag en hel del leksaker från min barndom som jag kommer att låta våra barn leka med. Leksaker som kan dyka upp under året. 

Jag har reglerat mor- och farföräldrarnas paket till ett, MAX två. Elakt någon kanske tänker, men hon kommer ändå att få paket av oss, mor- och farföräldrar, kusiner, gudföräldrar, etc. Så hon får nog paket! 

Lite blir jag ju också ledsen när alla andra tycker att det är DERAS rätt att köpa leksaker åt vårt barn. Jo, kul att ni kan hjälpa till, men JAG vill ju OCKSÅ köpa leksaker! Så nej. Jag tycker inte det är mor- och farföräldrarnas eller någon annans RÄTT att köpa leksaker till vårt barn. Det finns ett ganska tomt utrymme i källaren med flera lådor med loppis-grejer så kommer det något till vårt hem jag inte gillar kan jag redan nu berätta vart den LEKSAKEN kommer att hamna! Det handlar inte bara om att jag är envis. Det handlar också om att RESPEKTERA våra val hur vi uppfostrar VÅRA BARN. 




Jag säger inte att man inte ska ge paket. Jag älskar att ge och få paket, men jag vill hellre ha ett bra paket än tio ok, varav sju stycken blir och hänga i skåpen. Barnen innan krigstiden hade två eller tre leksaker var. Dagens barn har närmare 500! Det ÄR för MYCKET! De flesta barnen är dessutom så otroligt slarviga så när de får en docka med skor och kläder tappar de bort ena skon eller annat tillbehör på direkten. Andra kan inte ens minnas vad de fått två dagar innan. Den tredje söndrar leksaken på  en kvart. 




Det finns extrem fall som köper MÄNGDER av julklappar. Det finns också de som drar radikalt åt andra hållet. De köper INGA julklappar alls för "vi har allting". 

Nej, jag vill gärna gå någonstans där mitt emellan. Några leksaker, hjärnaktiviteter och klädesplagg åt barnen. Något klädesplagg, ätbart eller kanske en bok åt de äldre. Fundera inte på att skaffa EN julklapp utan skaffa DEN julklappen. Något med en liten tanke bakom. DET uppskattar jag! 

Sedan hur ni gör med era julklappar i era familjer, det är en sak. Så här gör vi. Om en månad återkommer jag med feedback hur bra folk bryr sig om vad vi tycker. 

Och om någon ännu funderar vad vi behöver kan jag säga att kläder storlek 80 eller 86 har vi knapert om. Inga bodyn eller ljusröda gullfjullrejer, utan prydliga byxor, skjortor, tröjor, kjolar, KLÄNNINGAR, pyjamas, strumpbyxor och sockor. Gärna i blått, svart, grått, vitt, beige, rött, guld, silver, eventuellt lila. Inget spräckligt "BABY". Tack.

MhFh


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse