Efterrätt?

Jag fixar gärna själv barnmat. Av olika orsaker. Jag vet vad jag serverar, det blir billigare och det blir, enligt mig, godare. När jag inte själv äter varken halvfabrikat eller mikromat ska jag nog inte servera sådant åt dottern heller dagligen. Några undantag i året kan man göra. Det är inte heller någon direkt stjärnfysik att koka barnmat så det blir som ett extra dagsprogram. Det passar mig. 

Jag söker ganska mycket efter recept på barnmat via sökmotorer och en sak har jag blivit och grubblat på. -Det här med efterrätt. Föräldrar serverar allt från puréer, frukter, muffins, glass, kvarg etc till sina små. Det är inget fel på att äta lite sött/nyttigt i samband med måltider, men det jag oroar mig för är att lillen vänjer sig vid att alltid få en efterrätt, vilket innebär i längden en extra kostnad. Dessutom blir jag ju också och fundera på om det finns risk för att hon börjar gilla sötsaker lite för mycket och blir en liten knubbis som jag var när jag var liten. Det är definitivt inget liv jag vill servera henne. Hur gör ni andra? Hur ofta är det ok att avnjuta en efterrätt? 

MhFh 



Kommentarer

  1. Efterrätt? Behöver dessa små sådant? Det har jag aldrig ens tänkt på. Här e det nog bara "saltig" puré som gäller och sen ibland lite fruktpuré som mellanmål. Jaa och fruktpuré lägger jag åxå på gröten.

    SvaraRadera
  2. Jag har heller aldrig tänkt på att de behöver efterrätt, inte ens Lucas (snart 2,5) får efterrätt. Gjorde som Kiki, satte fruktpuré på gröten. O du har så rätt, det är roligt att göra egen mat. Väntar på att få börja mixa ihop mat åt lillfröken. Du ska göra som du vill och inte som alla andra. Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Vi har aldrig heller gett efterrätt åt lilla A. Varför ge åt henne när vi själva inte heller äter efterrätt. Som mellanmål har hon nog fått frukt och bärpureer, och på gröten.

    SvaraRadera
  4. Det börjar luta mot att den här efterrättshysterin är en trend i Sverige. Skönt att min flicka inte är enda som blir "utan" efterrätt :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse