halvfabrikat - lätt och gott?

Min pojkvän är kräsen när det gäller mat. Själv har jag alltid klassat mig som all-ätare. Min kost under barndomen bestod mycket av halvfabrikat och snabbmat. Man blev van med konstgjorda smaker.

Igår agerade jag hurtigbulle och cyklade till jobbet. Jag cyklade till och med några kilometer extra! Så kan det gå ibland när man inte kollar upp körrutten på förhand..
Nå men i alla fall. När jag äntligen var hemma igen ville jag göra mat, men hade ganska lite färska råvaror hemma. Eftersom jag också var lite småtrött efter cykelfärden så jag tänkte att låt oss köra en färdig sås i curry-smak. Yum! Bara att värma upp. En av mina favoriter när jag var liten. Riktigt gott! Men fakta är ju att halv-fabrikat ÄR inte gott! Min besvikelse var enorm när jag tuggade igenom den plastiga såsen som innehöll konstgjorda ämnen och ett par slimsor av rest-grönsaker av sämsta kvalitet. Hela upplevelsen gjorde mig så uppskärrad att jag var tvungen att fara ut på en fem km länk för att lugna ner mig.

Sedan jag började tillreda min egen mat från färska varor har jag blivit mer och mer kräsen. Maten SKA smaka något och den skall vara perfekt tillagad. Inget bränt. Inget konstgjort och fram om allt det ska vara roligt att kocka. Jag har ibland till och med funderat på att börja om och göra rätt för att smaken inte varit den förväntade.

Jag har också slutat med att ge komplimanger om maten på restauranger om den inte varit god. Varför hylla något som inte uppfyllt förväntningarna? En kock kan inte utvecklas om ingen säger till när han trampar på stället.

Nej det här med mat är nog ingen lätt grej. T tycker ibland att jag shopar om maten när jag vill lägga så mycket tid på den, men utan den där tiden skulle han inte heller kunna säga att jag lagar god mat. Det är nog bara så att om man gör själv och med kärlek smakar det där efter.

Det är inget fel på halv-fabrikat eller snabbmat, men jag råder alla att någon dag i månaden göra matlagning till ett dagsprogram. Man kan överraska sig själv med smaker!

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse