Glasögonorm

Strax innan jul lyckades jag placera mina glasögon under värmefläkt och vips hade jag förstört min ena lins. Efter det har världen varit suddig, inte bara pga den demolerade linsen utan för att mina gamla glasögon också är såpass föråldrade att synen ändrat drastiskt. Jag hade oberoende tänkt införskaffa nya glasögon på våren, men planerat skjuta på det över julen pga alla andra utgifter (läs försäkringar och ett icke-fungerande tanklock).

Målmedvetet traskade jag in i affären och började titta efter nya bågar. Försäljaren frågade vad jag kunde behöva och jag berättade läget. Ekonomisk kris, dålig syn och söndrade glasögon. Hon visade en hylla med billigare bågar, jag började prova och plötsligt försvann tanten för att göra annat. Kände mig på direkten både fattig OCH nertittad. Tydligen var jag inte bra nog att betjäna. Kombinationen sämsta tidpunkten på året och skrikande behov av nya glasögon var tydligen int så attraktivt i hennes ögon.. Efter lite provande gav jag upp och klev in i nästa affär. Började prova bågar i passlig prisklass. Hittade ett par passliga och förundrade mig lite över att ingen av de lediga försäljarna kom ens och hälsa på mig. Nästan påväg ut redan nappade en av damerna mig och vi började tala om mina behov. Hon räknade snabbt ihop ett passligt pris på bågarna åt mig som jag tyckte lät lämpligt. Tills hon frågade styrkan på glasögonen. Bo Boing. Plötsligt steg priset med lite på hundra euro. Ni kan förstå irritationen när man har såpass dålig syn att man måste betala dubbelt upp för att få linserna uttunnade. Annars får man gå med värsta 7 cm linsen som inte ens ryms in i bågarna. Bekvämt? Nej. Snyggt? Nej. Behändigt? Nej. 

Det tar lite grann bara i pannan av alla hundra euron som jag lägger årligen på glasögon och linser för att inte vara allmän trafikfara och för att ens kunna gå utan att bumpra in i dörrkarmar. Känns ju stundvis rejält orättvist när jag dessutom inte kan operera ögonen för att jag blir bara mera blind hela tiden. Men i det här läget hjälps det inte. Jag ser ju inget. I väntan på att jag ska få avdrag på glasen.. 

MhFh 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse