Köpen på rad

Trots min utbildning inom kunders köpbeteende blir jag ibland så sur på mig själv för att  jag själv faller för alla så genomskådliga marknadsföringstrick!

Tidigare i veckan besökte jag en större mataffär och innan jag ens klivit in i frestelsens gård kände jag av en lockande doft av biff. Deras restaurang sprudlade ut doften av god mat i luftkanalerna och in i min näsa. Ni vet en safttig grillbiff med rödvinssås, flotiga franska potatis dränkta i varm ketchup och ett par gurk- och tomatskivor intill för att ge portionen lite färg. Jag övervägde alternativet att spara pengarna till ett restaurangbesök, men iom att doften var så kvävande bara MÅSTE jag köpa lövbiff och franska potatis. OCH gode skumppa vad gott det var! En riktig bitter sak att utnyttja mitt luktsinne för att få mig att köpa dyrare matvaror..
En riktigt smaskens måltid måste jag dock erkänna. Hela patrasket självgjort blev 2,50 portion.

När jag stod i kassan fick jag annars uppleva en ny grej. Framför mig stod en man i 50-års ålder. Uteoveralen hade sett sina bästa dagar och rynkorna började knacka på i ansiktet. Gubben hade sitt eget sätt att handla. Han nämligen radade upp alla varor en efter en på bandet längst upp närmast kassatanten. När en ny plats i slutet av bandet blev ledig slungade han direkt nästa vara dit. Inte ett paket stod framför varandra. Först tänkte jag nämen vad smart. Eller är det? För i slutändan tror jag faktiskt kassatanten väntade mera på produkterna än kunde effektivt dra dem igenom magnetläsaren. Nåh. Det var kul att titta på iaf..

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse