Bla bla bla.. Jo. Bla bla bla.. Joo'o..

I söndags besökte jag den omtalade Habitare-mässan. Även i år slank jag in på ett bananskal tack till arbetsgivaren. När jag tittade omkring bland klassikers, nymodigheter och återfunna skatter la jag ner energi på en sak jag gör väldigt ofta. Nämligen lyssna till människors konversationer. Jag vet att det är otroligt oartigt, men man brukar få höra så roliga grejer så jag kan liksom inte låta bli! 

Finlandssvenskar utstår mer än finsktalande människor och oberoende ålder vill vi utföra fina sofistikerade diskusioner. Jag vet inte om ni själva har lagt märke till det, men om man inte håller sig till de normala samtalsämnena utan försöker hitta något nytt brukar det låta ungefär såhär:

"bla bla bla bla bla blablablabla.. 
Kompisen svarar med ett ja då och då och fortsätter med det hon egentligen är intresserad av, nämligen titta sig runt på mässan. Den andra hamnar in på sidospår, fortsätter jamsa tills hon tappar tråden och alla vet att ingen är egentligen intresserad. Inte ens hon som talar. Men det låter fint. Och samtalsämnet är sådant som "man borde tala om". Tråkigt bara att det är onaturligt. 

Känner ni igen er utfyllnadsdiskusionerna? 

MhFh 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse