Hur man cyklar i en stad

När jag var liten blev jag lärd att när man närmar sig en skyddsväg stiger man av cykeln, tittar till höger, tittar till vänster och tittar till höger igen. Om det inte kommer några bilar eller ifall bilarna mot all förmodan stannar för att låta dig passera skyddsvägen så LEDER man snällt cykeln över vägen. Jag blev tillsagd att man tom kunde få BÖTER om man cyklade över vägen! Jag var förskräckt och vågade aldrig igen cykla över vägen. Snål som jag är..

I alla fall. Nu bor jag i Finlands femte största stad. Här finns det cykelvägar, det är vanligt att folk cyklar bland bilarna, folk använder hjälm och de viftar med armarna beroende på vart de är på väg. Snällt försöker jag göra rätt, men det finns en sak som ännu skiljer mig från stadsborna. Skyddsvägen. I större städer finns det skyddsvägar för cyklister. Mao FÅR man cykla hela vägen genom stadem. Det ser rent av dumt ut om man STIGER AV cykeln för så gör man ju inte bara! Så här åker jag, en riktig lanttis, mitt i stan och stiger av cykeln vid varje korsning och övergångsställe. Nästa gång ni ser någon som går med cykeln kan ni ju hälsa för med 78% sannolikhet är det mig ni ser!

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse