Bo - var?

Jag har flyttat många gånger. Med varje flytt har jag blivit van med något.
Om en vecka börjar jag ett nytt jobb och det börjar minst sagt bli bråttom med att hitta en ny bostad.
Största problemet är att jag måste hitta ett område jag gillar. Mina kriterier är:

1) Jag har alltid rört mig med cykel. Det måste vara enkelt att cykla in till stan eller ut till landet.
2) Stan måste vara på gång-distans. Jag vill inte vara beroende av bilen om jag inte måst. All shopping, restaurangbesök, krog-rundor skall vara möjliga på gång-distans utan bussfärder.
3) Kultur. Teater, sång, mässor etc. Ett rikt kreativt liv.  
4) Logistik. Det ska vara enkelt för mina vänner att komma och hälsa på.
5) Vatten av något slag. Om det sedan är en å, en strand eller en damm.  
6) Träningsmöjligheter.

Så hur skall jag finna det här? För att lite lätta på sökande utgår jag från var det finns shoppingmöjligheter. För finns det butiker, finns det restauranger och finns det restauranger finns det krogar etc.
Därmed öppnar jag Finlands karta över H&M butiker. Kläder gör mig lugn och om jag får shoppa (fast det bara skulle handla om fönstershopping) mår jag bra. Jag är bara lite rädd för att min idealiska boplats är snäppet för lång ifrån min arbetsplats bara.. Kräsen som jag är så är alla shoppingcenter uteslutna. Shoppingcenter är till för lata människor, som inte vill orientera sig i en stad och njuta av arkitekturen som växt fram. Dit söker sig också familjer, som har barn som "behöver allting på en plats". Jag är en citymänniska och undviker shoppingcenter så lång som möjligt. De brukar krylla av skrikande ungar i dem.

Ok. H&M gav mig inget hopp. Kanske Seppälä eller Lindex finns bättre placerade..?

Så enligt dessa kartor borde jag placera mig i västra Esbo. Si sådär 1 timme från min arbetsplats på helt fel sida av Helsingfors. Hmm.. Jag måste nog tänka om det här om jag skall få allt jag vill ha .. :/

MhFh


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse