World Down Syndrome Day - Rocka Socka

Idag kan man se både #rockasockorna och #lotsofsocks på sociala medier. Den 21 mars 2018 är det nämligen dags att rocka sockorna! Initiativet har blivit ett sätt att stå upp för alla med Downs syndrom och hylla våra olikheter. Rocka sockorna går ut på att ta på sig omaka par och på så sätt väcka uppmärksamhet - ett enkelt sätt att inleda en diskussion om dagen. 

Jag själv har ingen direkt anknytning till någon med Downs Syndrom och troligen skulle jag inte uppmärksamma dagen så mycket, men #lotsofsocks och #rockasockorna tycker jag är en suverän spot on-kampanj. Man har lyckats skapa ett fenomen som gör tröskeln lägre att ta upp ämnet och tala om olikheter - att det är helt ok att vara lite annorlunda och inte "så perfekt". Här kan man jämföra med tex kvinnodagen som snarare är en kommersiell fars och 90% av Finlands befolkning känner inte ens till varför kvinnodagen ursprungligen lyfts upp. Det är inte en och två gånger man hör "men när ordnas den internationella mansdagen då?". Newsflash 1) skulle kvinnan vara jämställd mannen skulle vi inte behöva kvinnodagen 2) det finns en internationell mansdag. 19 november. Då fokuserar man på bla på att främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och idrottsmän, utan även vanliga män som lever anständiga och hederliga liv.

Tillbaka till 21 mars. Fast dagen handlar i grund och botten om Downs Syndrom och saker vi egentligen inte kan påverka, tycker jag det är en ypperlig dag att fundera på sina egna mål och fördomar. När jag grävde efter några färggranna sockor och något som "passar ihop" (ja, jag skäms redan för att jag faktiskt letade efter två sockor som MATCHAR), kände jag en lätt panik att jag "måste" bära udda sockor. Det är ju ingen grej. Eller? Ja i min perfekta värld där jag aldrig tappar bort en socka (sockor som svirat bort under det senaste två åren fås på en hand) är det faktiskt en stor grej att rocka sockor. Och det är just det här som är vårt samhälles problem. Vi skulle inte behöva Kvinnodag eller Downs Syndrom-dag ifall vi alla skulle vara lika ställda. Ifall olikheter inte skulle ha någon betydelse. Men iom att det ännu finns mänskor som eftersträvar status, har rasistiska åsikter eller tycker att olikheter är konstigt, behöver vi jobba på våra värderingar. Vi behöver jobba på vad vi bryr oss om. Rocka sockor är ett suveränt sätt att testa sin egen förmåga att gå utanför sin bekvämlighetszon.

Jag utmanar alla att rocka sockor idag - och gör det inte för din egen status skull, gör det för att du verkligen bryr dig. Sverige har gjort ett lätt material att läsa för att få veta om om Rocka sockorna och Downs Syndrom. Gå in på www.rocksockorna.se. 


MhFh 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse