Födelsedagspresenter

Min förstfödda fyller 5 i maj. Fem! FEM ÅR! Jag kan knappt fatta att hon är så stor redan! Den yngre igen fyller 3. Så nu sitter jag och gnuggar mig i ögonen och skrapar mig i huvudet; vad ska jag hitta på till deras födelsedagar. Deras far med familj överöser dem med leksaker så jag försöker köpa kvalitet istället för kvantitet. Jag får tacka gudarna för att de är barn som uppskattar innehållet istället för mängder av paket för det gör det också roligare att skaffa något lite större och lite bättre. Som många vet fasar jag också för den dagen vi ska tömma huset så jag undviker att fylla huset mer.

Senaste år fick min förstfödda en cykel och en vattenflaska av mig till födelsedagen. Cykeln hittade jag begagnad, men den var i toppskick. Flickan hoppade av glädje och ville genast ut och testa den. Hon skulle nog cyklat hela sommaren, men det var lite problematiskt med en lillasyster som inte riktigt hängde med. Så nu tänkte jag att jag skulle ge eHn Puky åt den yngre. Lillasyster är aningen mer försiktig och därför hoppas jag på att Pukyn ska sänka tröskeln för att få modet att börja cykla.

Jag vill också att de har ordentliga hjälmar, men jag brukar ge gästerna alternativet att ge ett litet bidrag till hjälm eller annat behövligt ifall de inte har något annat de vill ge flickorna och vill komma ihåg dem på något sätt.

Det här att ge cyklar, skidor, kläder eller annat behövligt som gåva tycker jag avspeglat sig i flickornas attityd på ett positivt sätt. Jag har löst problemet att "kunna köpa allt de behöver" genom att satsa lite när de fyller år eller får något av julgubben. Självfallet kan jag också överraska dem med lite LEGO, ett pussel eller annat också, men de tar inte som en självklarhet att de får en massa leksaker till bemärkelsedagen och utöver det ska det ännu anskaffas hela sportavdelningen. De vet redan nu att allting kostar och en sak utesluter en annan. Eller iallafall intalar jag mig själv det här.
Ifall man skulle köpa allting som nytt skulle man kunna sätta ner en hel månadslön på grejer. Jag vill ju att flickorna lär sig teknik och får möjligheten att pröva på en hel del, så jag har lagt ner tid på att söka igenom olika loppis-grupper på nätet efter redskap i relativt bra skick. Ett bra exempel är den äldre flickans skidor. Jag hittade splittrans nya skidor och stavar för 20€ och skidpjäxor för 5€. Som nya skulle det här paketet kostat mig närmare 150€ beroende på butik. Ett kap skulle jag säga. Här har jag att tacka mänskor som köper allting nytt och säljer bort lite använda saker för en struntsumma. Ett annat bra exempel är skridskorna åt den yngre till nästa vinter. En handfull gånger använda 45€s skridskor betalade jag 6€ för. Som nya skulle jag inte ens fått de billigaste märket för den summan. 

Sen kommer det födelsedagar man bara inte kommer på något. Och där står jag nu med min femåring. Hon har cykel, hon har skidor, hon har skidskor, hon har dockhus, hon har Barbien och legon, hon har pussel och spel så pass ännu att vi inte hunnit spela igenom alla, hon har böcker. Massor. Hon har solbrillor, vattenflaska är tråkigt, hon har diadem och hårspännen. Vad ger man en femåring "som har allting"? Några tips? Nu behöver jag er hjälp. 

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse