Maräng med choklad

Maräng. Ja, det har jag inte vågat på förut, men nu när 30-sträcket närmar sig bestämde jag mig för att anta utmaningen. Och fast jag själv säger det så blev de förföriskt goda. 

MARÄNG

Ca 12 st. 

4 Äggvitor
2,5 dl Strösocker
75 g Choklad, mörk


Gör så här:Börja med att sätta ugnen på 125°C (varmluft).
Klä en plåt med bakplåtspapper.

Separera äggen – gulor och vitor.
Vitorna läggs i en rostfri bunke (värmetålig) och blandas med sockret. Rostfri därför för att det inte får komma fett i smeten. Använder du plast, så tvätta igenom kärlet en gång och torka noga innan du lägger i äggen. 

Sänk ned bunken i sjudande vatten.
Marängsmeten ska nu komma upp i 60-65 grader under konstant vispning. 
När den är 65 grader så tar du bort den från värmen och fortsätter vispa, nu gärna med en elvisp eller i en assistent.
Vispa på hög hastighet till marängsmeten har svalnat helt och är glansig till färgen. Detta tar ca 5 min. 

Smält under tiden chokladen och ställ den åt sidan.
När marängsmeten är färdig vispad så häller du ner chokladen och vänder om smeten en gång med hjälp av en slickepott.

Använd två stora skedar till att klicka ut maränger på plåten. 

Grädda marängerna i mitten av ugnen i ca 1 timme.
När de släpper från bakplåtspappret så är de klara.
Marängerna blir krispiga utanpå och härligt sega inuti


Förvara dem i tät glasburk.  Om det blir några kvar ;)

MhFh




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse