Kan du bara... knipa käft tack!

Nu har jag suttit tyst ALLDELES för länge! Jag blir bara såååå LESS! på vem? MAMMOR och KVINNOR! Ibland har jag bara lust och skrika rakt ut i ansiktet "kan du inte bara hålla dina åsikter ibland för dig själv?".

Jag förstår inte vad det är som gör att kvinnor, speciellt mammor, ALLTID ska ha åsikter om ALLTING. Ett jävla jomande. Varför måste man ALLTID uttrycka sig ifall man har en avvikande åsikt? Speciellt om man är två väldigt olika sorters mammor? Ibland är det riktigt hälsosamt och bara LYSSNA på hur andra har det. UTAN att berätta sina egna personliga "men mitt sätt är ju så mycket bättre, liksom"-råd. Speciellt om det är en diskussion där den andra INTE frågar efter råd eller hur andra gör det.

Det börjar redan i graviditeten. När jag väntade första barnet var de sååå många som förklarade för mig att när jag nu är så liten kommer jag svälla massor med andra barnet. Oh REALLY? Nu är det under två månader kvar till beräknar and I'm still using my own clothes! Varför? Jag är FÖR LITEN för mammakläder!

Och det här: "Nog ska du unna dig något gott nu för det är så tungt att vara gravid." Såklart det blir tungt om man nu sitter och vräker i sig mat och godsaker! DOOH! Man behöver faktiskt inte äta för två under graviditeten ELLER sluta röra på sig.

"Vardagskvällarna är så korta och vi hinner inte göra något då!" Inte vet jag vad ni gör om kvällarna, men vi kommer hem hela familjen runt fem, lagar middag, äter, går ett varv till butiken kanske, får besök av någon, leker en stund, ritar, duschar, äter kvällsmål, läser böcker och lägger oss. Det vi inte gör idag gör vi imorgon.

Jag har då beslutat mig för att jobba in på mammaledigheten iom att jag mår helt bra. Förutsatt att de inte händer något. Vanligaste reaktionen "men det hör nog till att stanna hemma", "du ska nog stanna hemma så du hinner göra allt för det blir så tungt sedan". Ursäkta varför ska jag dilla på hemma i fem veckor om jag trivs med jobbet och mår bra? Då kan jag lika bra jobba två veckor till, och blir det nu snabb resa till bb så vi har nog allt klart. Babykläderna är framme, sängen på plats och det finns nya tuttflaskdelar. Vad mera behöver vi förutom blöjor?  Det tar ju faktiskt inte fem veckor att laga det här i skick..

"Varför ska du stanna så kort tid hemma? Det är ju ljuuuuvligt att vara hemma sommartid. " Jag ska berätta en overklig sanning åt er. Alla tycker inte om sommaren, och alla mår inte bra av att vara hemma för länge. Om inte alla Finlands pappor tvingas till att vara hemma så varför ska det vara onormalt att en mamma inte vill stanna hemma längre än nio månader? Jo, barnen är bara barn en liten stund, men vi är alla olika. Alla är inte hemmamammor. Och under sommaren finns det faktiskt väldigt få att umgås med för de flesta åker iväg till stugor och på semesterresor. OCH ALLA ÄGER INTE STUGOR I SKÄREN MAN KAN ÅKA IVÄG TILL! Plus att det är äckligt svettigt att gå ut och gå med vagnen.

Sedan finns det oändligt med åsikter om ska barnet va på dagis när mamman eller pappan är hemma, burkmat, blöjsorter, amningstider etc etc etc. Ids inte ens gå in på dem ämnena.

Nej, kära ni. Ibland skulle jag bara önska att mammor kunde bara lyssna och kanske på RIKTIGT acceptera att den andra har ett annat sätt och det är helt bra så för henne. Mammor säger alltid i slutet av en åsikt "men alla är vi olika o vi måst få gör på vårt eget sätt." Vilket skitsnack! Det är nog bara den tysta mamman, som kan lyssna, som är den som respekterar andras åsikter.

MhFH

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse