Jag blir ledsen

när mammalådan varje år får skäll av ... mammor. Lådan, som enligt mig borde heta babylådan, är ju ljuvlig! Vi i Finland är lyckliga att få en låda med massor med kläder och tillbehör. Vi har också alternativet att välja pengar ifall man känner att man inte behöver lådan. Och vad händer? VARENDA ett jäkla år ska dessa välfärdskvinnor sitta och skriva blogginlägg och facebookstatusar om hur fula kläder lådan innehåller. "Jag skulle då aldrig lägga en BLÅ halare på min flicka" har jag läst minst 10 ggr sedan den nya lådan lanserades. VA FAN ÄR DET FÖR SKILLNAD så länge din dotter har det varmt? Dessutom passar inte alla flickor i rosa. Jag tyckte i något skede att JAG är ytlig, men känner mig som rena rama ängeln. Det är riktigt bara hälsosamt att Finland använder sig av färger så att inte barnen ser ut som bleka möss i vårt regnväder. 

HUR har Finland blivit så bortskämt att man hänger upp sig på färgerna på kläderna i en unik låda som man inte har möjlighet till i andra länder?!? Och sedan det där samma tjafset "Det är jätte fint att vi får den här lådan, MEN..." Det kommer aldrig att skapas en låda som passar alla och jag tycker det är fint nog att mönstren uppdateras varje år. Välj pengarna då ifall lådan inte duger, men måste du sitta o skälla ut den? Du är ju tusan inte tvingad till att välja lådan. Eller ännu värre: Nedvärdera lådans värde för att ditt barn är för FINT för att använda spräckliga färger från mammalådan! Jag kan ta det att man inte gillar färgerna, men att skriva att "de som verkligen behöver säkert använder dessa plagg" gör mig ursinnig. Jo, man får ha sina åsikter etc etc etc, men halo?!? Det finns väl gränser för vad man säger? Snart får FPA nog och slutar dela ut hela lådan om det ändå bara ska klagas på än det ena, än det andra. Lyssna på era själva! Vi talar om KLÄDER! HÖR NI MIG! KLÄDER! MATERIA!  

Babylådan är som en skoluniform. Ingen vet hur mycket pengar föräldrarna har på basis av babyns kläder för barnen kläs i samma skrud. Ett otroligt utgångsläge som aldrig återkommer i vårt land. Jag anser inte att vi ska införa skoluniformer i vårt land, men alla är medvetna om att kläder är något som skiljer människor åt. Kläderna i lådan ger barnet en  neutral start att växa till just det barn som han eller hon är. Ge lådan en chans. Alla passar inte i rosa. Inte ens fast det skulle vara mammans favoritfärg. Och helt ärligt så skulle säkert många bebisar må mycket bättre om deras föräldrar skulle lägga ihop en snygg outfit av kläderna från lådan istället för det de själva köpt. Helt av en orsak; Finländare är inte direkt kända för att bära en snygg stil. 

MhFh


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse