Våga gå - second hand

När har du senast köpt ett second hand plagg?
Jag tror det är ganska många som svarar här att nyligen eller för en tid sedan, iaf om man har barn är det både smart och trendigt att köpa kläder och saker på lopptorg.

När har du köpt något second hand åt en kompis?
På den här frågan tror jag de flesta svarar aldrig.
Under studietiden kunde jag hitta ljusstakar eller annat mysigt till vänner, men det var nog mer sällan som jag slutligen gav sakerna åt den andra. Troligen för att man kanske ännu för tio år sedan upplevde det som lite genant att köpa något använt åt andra. I helgen fick jag en trettio års gåva. En porslinsdocka. Lite sliten, lite använd, men väldigt vacker. Min gudmor motiverade valet med att det är något jag minst behöver (helt rätt där), men att det var något i den som tilltalade.

Nu har dockan stått på byrån några dagar och av alla presenter jag fick är det nästan den som fascinerar mig mest. Inte för att de andra gåvorna var dåliga, tvärtom, en hel del smycken och kärl jag garanterat kommer att använda, men det är något i dockan. Den har en dold historia jag aldrig kommer att få reda på. Den har högst antagligen levt ett betydligt längre liv än jag.

Så nu när jag tittade på en kortfilm om en second hand butik blev jag lite inspirerad. Kanske vi kör second hand gåvor i år till jul? För några år sedan packade jag in alla gåvor i tidningspapper för jag blev hysterisk över all presentpapper som bara används en kväll så varför inte gå lite längre i tanken. Det kommer bli både roligt och utmanande att hitta second hand gåvor för det är ju inte direkt att bara traska in i närmaste affär där man vet att det finns en speciell sak. Det kommer verkligen vara gåvor uttänkta till just mottagaren.

Vågar du motta utmaningen? Vågar du gå second hand?

MhFh

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Konsten att koka ris

Framåt, framåt, framåt, framåt...

Silverskedens betydelse